مقالات

نکات مهم در مورد خرید ماشین سنگین

زمانی که نوبت به خرید ماشین سنگین می رسد موارد بسیاری وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید و با توجه به قیمت بالای این خودرو ها بهتر است وقت بگذارید و با این نکات آشنا شوید تا خریدی باصرفه داشته باشید. به همین جهت در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا به بررسی نکات مهم در مورد خرید ماشین سنگین بپردازیم؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

چک لیست خرید ماشین سنگین

ماشین سنگین بخریم یا نه

البته که ما در ادامه بیشتر به توضیح نکات مهم قبل از خرید ماشین سنگین می پردازیم اما لازم است که در ابتدا شما با چک لیست زیر آشنا شوید و موارد گفته شده در آن را نیز دنبال کنید.

  • لیستی از کالاهایی که احتیاج به حمل دارند تهیه کنید.
  • بودجه و محدوده قیمت خرید خود را به صورت کاملا دقیق مشخص کنید.
  • چند مدل را پیدا کنید و تنها بر روی آن ها تحقیق کنید.
  • سابقه و میزان رضایت گزینه مدنظر خود را بررسی کنید.
  • نکات مربوط به بیمه را چک کنید.
  • میزان مصرف قطعات و در صورت خرابی درست شدن وسیله را در نظر داشته باشید.

با پیروی از این چک لیست و بررسی نکات فنی ماشین سنگین می توانید شروع خوبی برای خرید داشته باشید.

نکات مهم قبل از خرید ماشین سنگین

نظرات در مورد ماشین سنگین

در حالی که چک لیست بالا راهنمای مناسبی برای خرید ماشین سنگین می باشد اما همه چیز نیست، مخصوصا اگر بار اولی باشد که قصد خرید ماشین سنگین دارید نکات بسیار دیگری است که باید آن ها را نیز لحاط کنید. از تاریخچه خودرو گرفته تا وضعیت مکانیکی در زمان حال و تامین قطعات در آینده.

در زمان خرید ماشین سنگین بدانید که چرا فروخته می شود

فرقی ندارد چه شما به قصد سرمایه گذاری یک ماشین سنگین تهیه کنید و چه قصد کار کردن با آن را داشته باشید، به هر حال بهتر است بدانید که صاحب خودرو قصد فروختن آن را دارد. با توجه به هزینه بالایی که تعمیر ماشین سنگین دارد ممکن است به دلیل مشکلات مکانیکی باشد که در این صورت کار شما نیز سخت می شود. اما اگر به دلیل مشکلات مالی باشد می تواند گزینه مناسبی باشد.

به هر حال بهتر است با صاحب خودرو صحبتی داشته باشید و دلیل فروش را جویا شوید.

سابقه نگهداری را بررسی کنید

لازم است که بررسی کنید که وسیله مورد نظر شما تاکنون چگونه نگهداری شده است، آیا سرویس های منظم بر روی آن انجام شده است؟ چه قطعاتی در آن تعویض شده است؟ دانستن این اطلاعات به شما کمک می کند تا خرید بهتری داشته باشید.

  • بررسی سوابق روغن

یکی از سوایقی که باید بررسی کنید وضعیت روغن می باشد، بسیار مهم است که خودرو در ظول زمان مشخص شده تعویض روغن داشته باشد، در غیر این صورت احتمال دارد در آینده دچار مشکلاتی شود.

  • تاریخچه تصادفات

از جمله موارد مهمی که شما باید از آن اطلاع داشته باشید سابقه های تصادف خودرو می باشد، از این رو لازم است بدانید. کامیون چه تصادفاتی داشته است؟ چه مقدار خسارت دیده است؟ کدام قطعات در اثر تصادف آسیب دیده و تعویض شده اند؟

چه قطعاتی احتیاج به جایگزینی دارند

تصور کنید شما هزینه می کنید و یک ماشین سنگین خریداری می کنید، اما پس از مدت کوتاهی متوجه می شوید که بسیاری از قطعات درون آن احتیاج به تعویض دارند و انجام این کار حتما هزینه های بسیاری برای شما دارد. از این رو لازم است که قبل از خرید عمد تمامی قطعات را بررسی کنید.

اما این چیزی نیست که بتوانید از صاحب خودرو بپرسید و یا خودتان آن ها را بررسی کنید، بهترین کار این است که به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید تا وضعیت خودرو بررسی شود. توجه داشته باشید که اگر بخش عظیمی از قطعات تعویض شده باشند قیمت خودرو بسیار کم می شود و باید با قیمت پایین تری آن را خریداری نمایید.

به صورت مثال باید بررسی شود که آیا تمامی چراغ ها به خوبی کار می کنند، ترمز در چه وضعیتی قرار دارد و موارد این چنینی…

خرید باتری ماشین سنگین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد.

در مورد موتور تحقیق کنید

موتور ماشین سنگین

مدل های مختلفی از موتور ها وجود دارد که برخی از آن ها مشکلات بسیاری ایجاد می کنند و در این حال برخی دیگر حتی با گذشت چندین سال باز هم کارایی قابل قبولی دارند. بنابراین قبل از این که اقدام به خرید ماشین سنگین نمایید لازم است که اطلاعات کافی در مورد موتور آن ها داشته باشید.

همچنین بهتر است کیفیت موتور را بررسی کنید، شاید شما سایر قطعات را بتوانید به راحتی تعویض نمایید اما برای تعویض موتور باید هزینه بسیار هنگفتی پرداخت نمایید.

  • موتور وسیله نقلیه مورد نظر شما نباید صدای اضافی یا لرزش داشته باشد.
  • دودی که از اگزوز خارج می شود نباید سفید باشد.
  • بهتر است به سراغ خودروهایی بروید که موتور آن ها تاکنون باز یا تعویض نشده است، این مورد را از وضعیت پیچ و مهره ها می توانید بفهمید.
  • همچنین بهتر است خودتان کمی با خودرو رانندگی کنید این مورد به شما کمک می کند تا با وضعیت موتور کمی آشنا شوید.

زنگ زدگی های بدنه و قطعات را بررسی کنید

شما می توانید کیفیت خودرو را با بررسی بدنه آن انجام دهید، معمولا چون ماشین سنگین ها بیشتر در جاده ها رفت و آمد می کنند و آب و هوا های متفاوتی را تجربه می کنند بنابراین بیشتر در احتمال زنگ زدگی قرار دارند، اگر بر روی بدنه خودرو میزان زنگ زدگی زیاد باشد به این معنی است طول عمر آن کم تر است و زودتر در معرض خراب شدن قرار می گیرد؛ اما سطح بدنه سالم نشان از این است که از کامیون به خوبی نگهداری شده است.

همچنین بخوانید: رفع زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه ماشین

گیربکس و شاسی

پس از موتور خودرو از نکات مهم قبل از خرید ماشین سنگین بررسی سلامت گیربکس می باشد، این موضوع به این معنی است که در زمان شروع حرکت نباید هیچ لرزش و صدایی درون خودرو ایجاد شود. همچنین زمانی که راننده در حال تعویض دنده می باشد صدای اضافی نباید وجود داشته باشد.

در مورد شاسی نیز باید عاری از هر گونه جوشکاری باشد، انجام جوش کاری در این نواحی سبب می شود تا ضعیف شوند و در صورتی که فشار زیادی وارد شود احتمال خم شدن یا بریدگی در آن ها وجود دارد.

میزان مسافت طی شده را در نظر داشته باشید

یکی از عواملی که نشان می دهد از وسیله نقلیه تا چه اندازه استفاده شده است بررسی مسافت طی شده می باشد، این مورد می توانید بسیاری از عوامل را به شما نشان دهد؛ البته در برخی از مواقع ممکن است صاحب خودرو دستکاری هایی انجام داده باشد و شما نتوانید میزان واقعی مسافت طی شده را بررسی کنید از این رو باید به مراکز حرفه ای مراجعه کنید.

در کل اگر قصد شما از خرید این است که در مسافت های طولانی از آن استفاده کنید بهتر است به سراغ ماشین هایی بروید که مسافت کمی را تاکنون طی کرده اند و به نوعی تازه نفس هستند.

آج لاستیک ها را چک کنید

بررسی لاستیک های خودرو

زمانی که در حال بررسی خودرو می باشد چک کردن لاستیک ها را فراموش نکنید، در این خصوص باید متوجه شوید که لاستیک ها چه زمانی باید جایگزین شوند، دانستن این مورد به شما کمک می کند تا بدانید پس از خرید خودرو چه زمانی باید مجدد برای خودرو خرج کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین

طرح بندی محور کامیون

نوع پیکر بندی و چیدمان محور را در نظر داشته باشید، این موضوع بستگی به این دارد که شما چه قصدی از خرید خودرو داشته باشید و بسته به بار شما دارد.

به همین جهت است که در ابتدای مقاله و در چک لیست بیان کردیم که بار های مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر تجربه اول شما است در این خصوص با یک متخصص صحبت کنید تا شما را به خوبی در این باره راهنمایی نماید.

بررسی قدرت اسب بخار و وضعیت بکسل کامیون

یکی دیگر از نکاتی که شما باید رعایت نمایید این است که میزان قدرت اسب بخار و ظرفیت بکسل را بررسی نمایید، اگر شما مربوط به تجهیزات ساختمانی می باشد باید نیروی یدک کش خودرو قوی باشد. بنابراین باز هم به این موضوع می رسیم که قبل از خرید ماشین سنگین لازم است که شما هدف خود را مشخص کنید.

آیا قطعات به راحتی پیدا می شود

نکات فنی ماشین سنگین

توجه داشته باشید که شما باید با مدل خودرو خریداری شده به خوبی آشنا باشید و بررسی کنید که آیا در صورت خراب شدن قطعات تعویضی آن به راحتی پیدا می شود؟ برخی از این ماشین سنگین ها به صورت وارداتی می باشند و از آن جهت قطعات آن ها نیز در داخل کشور موجود نیست؛ پس زمانی که خودرو خراب شود و به آن قطعات احتیاج پیدا کنید وضعیت چه می شود؟ چه هزینه ای باید پرداخت کنید تا قطعات مورد نظر خود را تهیه کنید.

این ها همه مواردی هستند که شما باید آن ها را در نظر داشته باشید. زیرا اگر شما نتوانید قطعات استفاده شده در کامیون را پیدا کنید خرید شما بی فایده می شود و تنها هزینه الکی کرده اید.

امکانات رفاهی

یکی دیگر از نکات مهم در مورد خرید ماشین سنگین بررسی امکانات رفاهی می باشد، رانندگان کامیون در ساعات بسیاری در حال رانندگی با این ماشین ها می باشند از این رو لازم است که امکانات رفاهی برای آن ها قرار داده شده باشد. بنابراین حتما این مورد را بررسی نمایید.

در مورد بیمه ها تحقیق کنید

خب شما بررسی کامیون را به خوبی انجام داده اید و اکنون باید به موارد مربوط به آن بپردازید، یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید ماشین سنگین بررسی موارد مربوط به بیمه میباشد. شما باید به سراغ بیمه ای بروید که تمامی هزینه ها را پوشش دهد این گونه خیالتان راحت می شود که در صورت ضرر و زیاد از شما پشتیبانی می شود.

همچنین در صورتی که خودرو بیمه کامل داشته باشد نشان از این است که سابقه تصادف ندارد، در صورتی که وسیله نقلیه مورد نظر شما بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه داشته باشد می تواند در قیمت خودرو تاثیرگذار باشد.

نحوه خرید ماشین سنگین

همانند سایر خودرو در مورد ماشین سنگین نیز بهترین کار مراجعه به نماینده های رسمی می باشد، مخصوصا اگر شما تجربه ای در این زمینه دارید در صورتی که به بازار دلال ها مراجعه کنید این احتمال وجود دارد که سرتان کلاه برود. اما با مراجعه به مراکز رسمی خیالتان راحت می شود که حداقل خرید مناسبی خواهید داشت.

کدام ماشین سنگین بهتر است

کدام ماشین سنگین بهتر است

این مورد بستگی به این دارد که هدف شما از خرید چه باشد، می خواهید چه کالاهایی را با آن حمل نمایید، برای استفاده شخصی خرید می کنید و یا قصد اجاره دادن ماشین را دارید؛ اطلاع از تمامی این موارد سبب می شود تا شما بهتر بتوانید گزینه مناسبی را انتخاب نمایید.

در حال حاضر بهترین کامیون های موجود در کشور به شرح زیر می باشند:

  • ولوو FH-500
  • ولوو FH-460
  • اسکانیا R560
  • فاو J6
  • آکسور
  • کامیون های ایسوزو
  • کامیونت های الوند

مقاله پیشنهادی: راهنمای انتخاب و خرید باطری ماشین سنگین

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با نکات مهم قبل از خرید ماشین سنگین آشنا نماییم، در صورتی که شما تمامی موارد گفته شده را به خوبی رعایت کنید و در زمان خرید با یک فرد متخصص مشورت کنید قطعا خرید مناسبی خواهید داشت؛ امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.